Z9 GT آمده است تا تاج پادشاهی را از سر خودروهای لوکس و اسپرت اروپایی مانند پورشه پانامرا برباید و عصر جدیدی را در این کلاس از خودروها آغاز کند. پیشفروش این هیولای چینی با قیمت پایه 339,800 یوان (حدود 47,600 دلار) در چین آغاز شده و بهزودی شاهد حضور مقتدرانه آن در جادههای اروپا و دیگر نقاط جهان خواهیم بود.
طراحی جسورانه و اغواگر، میراثی از آئودی و پورشه:
نگاهی گذرا به Denza Z9 GT کافیست تا متوجه نبوغ طراحی آن شوید. ولفگانگ ایگر، طراح نامآشنای سابق آئودی که شاهکارهایی چون آئودی R8 و TT را در کارنامه خود دارد، در خلق این هاچبک اسپرت بزرگ، سنگ تمام گذاشته است. خطوط سیال و عضلانی بدنه، Z9 GT را به یک اثر هنری متحرک تبدیل کردهاند. کاپوت کشیده و شیبدار که به زیبایی به جلوپنجرهای باریک و تهاجمی منتهی میشود، در کنار چراغهای جلوی باریک و کشیده که تا روی گلگیرها امتداد یافتهاند، چهرهای مصمم و قدرتمند به این خودرو بخشیدهاند.
خط سقف شیبدار که در امتداد ستون C به صندوق عقب متصل میشود، نمایی کوپه مانند و اسپرت به Z9 GT داده است. دستگیرههای در، همسطح با بدنه طراحی شدهاند تا ضمن بهبود آیرودینامیک، ظاهری مدرن و مینیمالیستی به خودرو ببخشند. یکی از جسورانهترین تصمیمات طراحان، جایگزینی آینههای جانبی سنتی با دوربینهای پیشرفته است. این دوربینها تصاویر را به دو نمایشگر مجزا روی درها ارسال میکنند و علاوه بر کاهش مقاومت هوا، میدان دید وسیعتری را برای راننده فراهم میکنند.
در نمای عقب، شاهد چراغهای LED با الگویی منحصر بهفرد و یکپارچه هستیم که در سرتاسر عرض خودرو امتداد یافتهاند و در شب، جلوهای بینظیر و بهیادماندنی خلق میکنند. Z9 GT با ابعادی معادل 5.1 متر طول، 1.9 متر عرض و 1.4 متر ارتفاع و فاصله محوری 3.1 متر، از نظر اندازه به پورشه پانامرا اسپرتتوریسمو بسیار نزدیک است. البته مدل پلاگین هیبریدی به دلیل بهرهمندی از سپرهای اسپرتتر و تهاجمیتر، اندکی کشیدهتر است.
این خودرو در چهار رنگ جذاب و متالیک نقرهای، سفید صدفی، خاکستری فضایی و مشکی عمیق عرضه میشود. Z9 GT بهصورت استاندارد به سیستم تعلیق بادی هوشمند مجهز شده است که راحتی و پایداری بینظیری را در هر شرایطی تضمین میکند. یکی از ویژگیهای جالب و کاربردی این خودرو، قابلیت چرخش چرخهای عقب تا 20 درجه است. این قابلیت شعاع گردش خودرو را به طرز چشمگیری کاهش داده و به 4.62 متر رسانده است که مانورپذیری فوقالعادهای را در فضاهای محدود و پارکینگهای شلوغ برای Z9 GT به ارمغان میآورد. استفاده از شیشههای بدون فریم نیز بر زیبایی و ظرافت طراحی این خودرو افزوده و حس لوکس بودن آن را دوچندان کرده است.
کابینی مجلل و مملو از فناوریهای آیندهنگرانه، مجهز به دو یخچال خنک!
BYD در طراحی داخلی Z9 GT نیز همانند طراحی خارجی، نهایت دقت و ظرافت را به کار برده و فضایی لوکس، راحت و مملو از فناوریهای پیشرفته را برای سرنشینان فراهم کرده است. یکی از شگفتانگیزترین ویژگیهای کابین Z9 GT، وجود دو یخچال مجزا برای سرنشینان جلو و عقب است! این ویژگی منحصر بهفرد، Z9 GT را به یک خودروی ایدهآل برای سفرهای طولانی و پیکنیکهای خانوادگی تبدیل کرده است. یخچال جلویی که در کنسول مرکزی تعبیه شده، 4 لیتر ظرفیت دارد و میتواند تا دمای 6- درجه سانتیگراد سرد و تا 50 درجه سانتیگراد گرم شود. این یخچال فضای کافی برای نگهداری 6 بطری نوشابه را دارد و نوشیدنیهای شما را در دمای دلخواهتان حفظ میکند. یخچال ردیف عقب نیز با 10 لیتر ظرفیت، فضای بیشتری را برای نگهداری مواد غذایی و نوشیدنیها در اختیار شما قرار میدهد.
در کنسول مرکزی، شاهد یک کنسول شناور و زیبا هستیم که میزبان سه صفحهنمایش بزرگ است. یک نمایشگر بزرگ لمسی برای سیستم اطلاعات سرگرمی و ناوبری، یک نمایشگر لمسی دیگر برای کنترل سیستم تهویه و تنظیمات خودرو و یک نمایشگر اختصاصی برای سرنشین جلو که امکان دسترسی به تنظیمات صوتی و تصویری را فراهم میکند. علاوه بر این، دو نمایشگر دیگر روی پنل درها تعبیه شدهاند که تصاویر دوربینهای جانبی را بهصورت زنده و با وضوح بالا نمایش میدهند. آینه وسط نیز تصویری از دوربین عقب را پخش میکند تا راننده دید کاملی از اطراف خودرو داشته باشد.
دو پد شارژ بیسیم 50 واتی برای شارژ سریع گوشیهای هوشمند، سردنده جمعشونده کریستالی که با ظرافت خاصی در کنسول مرکزی جای گرفته، مجموعهای از دکمههای فیزیکی کاربردی برای دسترسی سریع به تنظیمات ضروری و دو جا لیوانی جادار از دیگر امکانات رفاهی کنسول وسط هستند. فرمان Z9 GT با طراحی D شکل (کف تخت) و چهار پره، حس اسپرت و لوکسی را به راننده القا میکند و ارگونومی بسیار خوبی دارد.
آسایش و رفاه بیحد و مرز در ردیف عقب:
ردیف عقب Z9 GT فضایی بسیار جادار و راحت را برای دو سرنشین فراهم میکند. فضای پا در این قسمت بسیار سخاوتمندانه است و حتی افراد قدبلند نیز در سفرهای طولانی احساس خستگی نخواهند کرد. یک نمایشگر مجزا برای کنترل سیستم تهویه و تنظیمات صندلیها در کنسول میانی ردیف عقب تعبیه شده است. صندلیهای ردیف دوم به گرمکن، سردکن و ماساژور مجهز هستند و میتوان آنها را بهصورت برقی در جهات مختلف تنظیم کرد تا سرنشینان بهترین و راحتترین حالت را برای خود تنظیم کنند. البته باید به این نکته توجه کرد که به دلیل قرارگیری سیستم خنککننده یخچالها در قسمت عقب خودرو، بخشی از فضای صندوق عقب اشغال شده و متأسفانه امکان تا کردن صندلیهای ردیف دوم برای افزایش فضای بار وجود ندارد.
قلب تپندهای قدرتمند با غرش 1000 اسب بخار:
Z9 GT در دو نسخه پلاگین هیبریدی و تمام الکتریکی عرضه میشود تا پاسخگوی نیازها و سلیقههای مختلف باشد. نسخه پلاگین هیبریدی از یک موتور بنزینی 2 لیتری توربوشارژ قدرتمند با توان 203 اسب بخار و سه موتور الکتریکی (یکی در جلو و دو تا در عقب) با مجموع قدرت خیرهکننده 858 اسب بخار بهره میبرد. ترکیب این موتورها، قدرتی بیش از 1000 اسب بخار را برای Z9 GT به ارمغان میآورد که این خودرو را به یک هیولای واقعی در جاده تبدیل میکند. این نسخه میتواند با یک باک بنزین و یک بار شارژ باتریها، مسافتی بالغ بر 1100 کیلومتر را طی کند که برای سفرهای طولانی بسیار ایدهآل است.
مدل تمام الکتریکی Z9 GT بر پایه پلتفرم پیشرفته e-Platform 3.0 Evo ساخته شده و از سه موتور الکتریکی قدرتمند با مجموع توان 952 اسب بخار بهره میبرد. این نسخه با یک بار شارژ کامل باتریها، بر اساس استاندارد CLTC (استاندارد چینی)، میتواند تا 630 کیلومتر مسافت را طی کند که برای یک خودروی الکتریکی با این ابعاد و قدرت، رقم قابلتوجهی است.
عملکردی فراتر از تصور، هندلینگی بینظیر:
شتاب صفر تا صد Z9 GT برقی فقط 3.4 ثانیه است که این خودرو را در زمره سریعترین خودروهای جهان قرار میدهد. نسخه پلاگین هیبریدی نیز با شتاب 3.6 ثانیه، چیزی از برادر برقی خود کم ندارد. BYD همچنین ادعا میکند که Z9 GT تست گوزن (تست پایداری و فرمانپذیری) را با سرعت خیرهکننده 93.6 کیلومتر بر ساعت پشت سر گذاشته است. این عدد نشاندهنده هندلینگ و پایداری فوقالعاده این خودرو در مانورهای ناگهانی و پیچهای تند است و رانندگی با Z9 GT را به تجربهای لذتبخش و ایمن تبدیل میکند.
سیستم صوتی حرفهای Devialet، سمفونیای از صدا در کابین:
برای تکمیل تجربه لوکس و بینظیر Z9 GT، BYD از سیستم صوتی فوقپیشرفته Devialet در این خودرو استفاده کرده است. این سیستم صوتی که توسط کمپانی فرانسوی Devialet، یکی از برترین تولیدکنندگان سیستمهای صوتی در جهان، طراحی و ساخته شده است، صدایی شفاف، قدرتمند و فراگیر را در کابین Z9 GT طنینانداز میکند و لذت گوش دادن به موسیقی را برای سرنشینان به اوج میرساند.
جمعبندی نهایی:
BYD دنزا Z9 GT با طراحی خیرهکننده و آیندهنگرانه، کابینی فوق لوکس و مجهز به آخرین فناوریهای روز دنیا، دو یخچال مجزا برای آسایش بیشتر سرنشینان، قدرتی فراتر از 1000 اسب بخار در نسخه پلاگین هیبریدی و عملکردی بینظیر، آمده است تا قواعد بازی را در سگمنت خودروهای لوکس اسپرت تغییر دهد. این خودرو نهتنها رقیبی جدی و سرسخت برای پورشه پانامرا و دیگر خودروهای همرده اروپایی است، بلکه استانداردهای جدیدی را در این کلاس از خودروها تعریف میکند و آیندهای روشن را برای صنعت خودروسازی چین به نمایش میگذارد. باید منتظر ماند و دید که این غول چینی در بازارهای جهانی چه عملکردی خواهد داشت و چه بازخوردهایی را از سوی منتقدان و خریداران دریافت خواهد کرد.
نظرات