ستاره این بازگشت، پژو 408X است، کراس کوپهای جذاب که در بازار جهانی با نام پژو 408 شناخته میشود و قرار است خاطرات شیرین گذشته را با تکنولوژی روز پیوند بزند.
از پیکان جوانان تا 405 پرشیا: مروری بر تاریخچه حضور پژو در ایران
سابقه حضور پژو در ایران به دههها قبل باز میگردد. زمانی که نام "پژو" با خاطرات مشترک بسیاری از ایرانیان گره خورده بود. اولین حضور جدی پژو در ایران با مونتاژ پژو 504 در دهه 50 شمسی رقم خورد. این خودرو با طراحی زیبا و کیفیت مناسب، به سرعت جای خود را در دل ایرانیان باز کرد.
اما شاید نقطه عطف حضور پژو در ایران، همکاری ایران خودرو با این برند فرانسوی برای تولید پژو 405 بود. خودرویی که در دهه 70 شمسی به خیابانهای ایران آمد و به سرعت به یکی از محبوبترین خودروهای بازار تبدیل شد. 405 با موتور قدرتمند، فضای جادار و سواری نرم، سالها به عنوان خودرویی خانوادگی و مطمئن در ایران شناخته میشد. پس از آن، مدلهای دیگری مانند پژو 206، پارس (پرشیا) و 206 صندوقدار نیز به بازار عرضه شدند و هر کدام به نوبه خود سهمی از بازار را به دست آوردند.
اما این رابطه پر فراز و نشیب، با تحریمهای بینالمللی علیه ایران و خروج پژو از بازار ایران در سال 2012، به طور موقت قطع شد. حالا پس از سالها، پژو بار دیگر به ایران باز میگردد، اما این بار نه به صورت مستقیم، بلکه از طریق همکاری با شرکای چینی خود.
408X : آغازگر فصل جدید همکاری پژو و ایران خودرو
همزمان با زمزمههای ورود مجدد پژو به بازار ایران از طریق یک خودروساز بخش خصوصی، ایران خودرو نیز دست به کار شده و دوباره به فکر همکاری با پژو افتاد. این همکاری اما این بار از کانال چین میگذرد. طبق اطلاعات موجود، ایران خودرو در گام اول به سراغ پژو 408X رفته و یک دستگاه از آن هم اکنون در محوطه شرکت موجود است. این خودرو در ابتدا به صورت وارداتی عرضه شده و سپس فرآیند مونتاژ آن در ایران آغاز خواهد شد.
پژو 408X:نگاهی به آینده با خاطرات گذشته
408X که در چین با این نام عرضه میشود، در واقع همان پژو 408 بازار جهانی است که به صورت کراس کوپه تولید میشود. این خودرو با طراحی مدرن و اسپرت خود، در بازارهایی مانند ترکیه طرفداران بسیاری دارد. 408X را میتوان یک فستبک با ارتفاعی بلندتر از حد معمول دانست که سعی دارد با ظاهری جذاب و جوانپسند، نسل جدیدی از مشتریان را به سوی خود جلب کند.
در نمای جلو، خبری از موتیف سه خطی پژو به عنوان دی لایت نیست و فقط یک انشعاب عمودی از چراغهای جلو دیده میشود. استفاده از فلاپهای ضربهگیر در قسمت پایینی بدنه، چهرهای خشن و تا حدی آفرودی به 408 بخشیده است.
ابعاد، فضای داخلی و مشخصات فنی
408X با طول 4687 میلیمتر، عرض 1859 میلیمتر و ارتفاع 1478 میلیمتر، از فضای داخلی جاداری برخوردار است. فاصله محوری 2787 میلیمتری این خودرو، فضای پای مناسبی برای سرنشینان ردیف عقب فراهم میکند. صندوق بار 536 لیتری 408X با جمع کردن صندلیهای ردیف دوم به 1611 لیتر افزایش مییابد.
در کابین 408X، شاهد پختگی زبان طراحی i-cockpit پژو هستیم. دو نمایشگر 10 اینچی، یکی برای سیستم اطلاعات-سرگرمی و دیگری به عنوان کلاستر دیجیتال در پشت فرمان، خودنمایی میکنند. از جمله امکانات رفاهی و ایمنی این خودرو میتوان به ساب به همراه 10 بلندگو، سیستمهای کنترل پایداری و کشش، سیستمهای کمکی رانندگی، کروز کنترل، پوشش چرم و جیر صندلیها، صندلیهای اسپرت، ایربگهای جلو، جانبی و پردهای اشاره کرد.
پژو 408 در بازار جهانی با پیشرانههای مختلفی عرضه میشود، اما احتمالاً نسخه وارداتی و سپس مونتاژی در ایران به پیشرانه 1.6 لیتری توربوشارژ به همراه گیربکس 8 سرعته AT ساخت آیسین مجهز باشد. این پیشرانه در بازار چین قادر به تولید 176 اسب بخار قدرت و 250 نیوتن متر گشتاور است.
قیمت و آینده 408X در ایران
قیمت پژو 408X در بازار چین بین 19800 تا 24400 دلار است. قیمت این خودرو در بازار ایران هنوز مشخص نیست، اما با توجه به قیمت جهانی و هزینههای واردات و مونتاژ، میتوان انتظار قیمتی قابل توجه برای این کراس کوپه فرانسوی-چینی داشت.
بازگشت پژو به ایران، اتفاقی مثبت یا منفی؟
بازگشت پژو به ایران، هرچند از کانال چین، میتواند اتفاقی مثبت در صنعت خودروسازی کشور تلقی شود. ورود خودروهای جدید با تکنولوژی روز، میتواند به افزایش رقابت در بازار و ارتقای کیفیت خودروهای داخلی کمک کند. از طرفی، حضور دوباره پژو میتواند خاطرات خوش گذشته را برای بسیاری از ایرانیان زنده کند.
با این حال، باید دید که آیا این همکاری جدید میتواند به اندازه همکاریهای گذشته موفق باشد یا خیر. قیمت نهایی 408X، کیفیت مونتاژ و خدمات پس از فروش، از جمله عواملی هستند که در موفقیت این خودرو در بازار ایران نقش تعیینکنندهای خواهند داشت.
سوالات متداول:
- پژو 408X چه مشخصاتی دارد؟
احتمالاً نسخه وارداتی و سپس مونتاژی در ایران به پیشرانه 1.6 لیتری توربوشارژ به همراه گیربکس 8 سرعته AT ساخت آیسین مجهز باشد. این پیشرانه در بازار چین قادر به تولید 176 اسب بخار قدرت و 250 نیوتن متر گشتاور است.
- پژو 408X چه قیمتی دارد؟
این خودرو در بازار چین قیمتی در محدوده 19800 الی 24400 دلار دارد. قیمت این خودرو در بازار ایران هنوز مشخص نیست.
- آیا پژو دوباره به طور مستقیم به ایران بازخواهد گشت؟
در حال حاضر، بازگشت پژو به ایران از طریق همکاری با شرکای چینی صورت گرفته است. بازگشت مستقیم پژو به ایران به شرایط سیاسی و اقتصادی آینده بستگی دارد.
نظرات