توشیهیرو میبه، رئیس هوندا، گفت که هوندا و نیسان تلاش خواهند کرد تا عملیات خود را تحت یک شرکت هلدینگ مشترک متحد کنند. هوندا مدیریت جدید را رهبری خواهد کرد و اصول و برندهای هر شرکت را حفظ خواهد کرد. آنها قصد دارند تا ژوئن یک توافقنامه ادغام رسمی داشته باشند و این معامله را تکمیل کنند و هلدینگ را تا آگوست 2026 در بورس اوراق بهادار توکیو فهرست کنند.
هیچ ارزش دلاری ارائه نشده و مذاکرات رسمی تازه شروع شده است. میبه گفت: "نکاتی وجود دارد که باید مطالعه و بحث شود." "صادقانه بگویم، احتمال عدم اجرای این امر صفر نیست."
بر اساس ارزش بازار هر سه خودروساز، ادغام میتواند منجر به غولی به ارزش بیش از 50 میلیارد دلار شود. هوندا، نیسان و میتسوبیشی با هم میتوانند با تویوتا موتور کورپ و فولکسواگن آلمان رقابت کنند. تویوتا با مزدا موتور کورپ و سوبارو کورپ ژاپن شراکت فناوری دارد.
خبر ادغام احتمالی اوایل این ماه منتشر شد، با گزارشهای تایید نشدهای که میگفت سازنده آیفون تایوانی، فاکسکان، به دنبال خرید سهام از شریک دیگر اتحاد نیسان، رنو اسآ فرانسه، است.
ماکوتو اوچیدا، مدیرعامل نیسان، گفت که فاکسکان مستقیماً با شرکت او تماس نگرفته است. او همچنین اذعان کرد که وضعیت نیسان "وخیم" است.
حتی پس از ادغام، تویوتا که 11.5 میلیون خودرو در سال 2023 تولید کرد، همچنان خودروساز پیشرو ژاپنی خواهد بود. در صورت پیوستن، این سه شرکت کوچکتر حدود 8 میلیون دستگاه خودرو تولید خواهند کرد. در سال 2023، هوندا 4 میلیون و نیسان 3.4 میلیون دستگاه تولید کردند. میتسوبیشی موتورز کمی بیش از 1 میلیون دستگاه تولید کرد.
میبه گفت: "ما به این نتیجه رسیدهایم که برای اینکه هر دو طرف در این تحول حمل و نقل پیشرو باشند، لازم است تغییری جسورانهتر از همکاری در زمینههای خاص انجام شود."
نیسان، هوندا و میتسوبیشی پیشتر توافق کرده بودند که قطعات خودروهای برقی مانند باتریها را به اشتراک بگذارند و برای انطباق بهتر با برقیسازی، به طور مشترک روی نرمافزار رانندگی خودران تحقیق کنند.
نیسان پس از رسوایی که با دستگیری رئیس سابق آن، کارلوس گون، در اواخر سال 2018 به اتهام کلاهبرداری و سوء استفاده از داراییهای شرکت آغاز شد، با مشکل مواجه شده است، اتهاماتی که او آنها را رد میکند. او در نهایت با وثیقه آزاد شد و به لبنان گریخت.
گون روز دوشنبه در جمع خبرنگاران در توکیو از طریق یک لینک ویدیویی، ادغام برنامهریزی شده را "حرکتی ناامیدانه" خواند.
سم فیورانی، معاون AutoForecast Solutions، به آسوشیتدپرس گفت که هوندا میتواند از نیسان SUVهای بزرگ مبتنی بر شاسیبلند مانند آرمادا و اینفینیتی QX80 را که هوندا ندارد، با ظرفیتهای یدککشی بالا و عملکرد خوب در خارج از جاده دریافت کند.
او گفت که نیسان همچنین سالها تجربه ساخت باتری و خودروهای برقی و پیشرانههای هیبریدی بنزینی-الکتریکی دارد که میتواند به هوندا در توسعه خودروهای برقی و نسل بعدی هیبریدی خود کمک کند.
اما این شرکت در ماه نوامبر اعلام کرد که 9000 شغل یا حدود 6 درصد از نیروی کار جهانی خود را کاهش میدهد و ظرفیت تولید جهانی خود را تا 20 درصد پس از گزارش ضرر سه ماهه 9.3 میلیارد ین (61 میلیون دلار) کاهش میدهد.
این شرکت اخیراً مدیریت خود را تغییر داده است و اوچیدا، مدیر اجرایی آن، 50 درصد کاهش حقوق را پذیرفته است، ضمن اینکه مسئولیت مشکلات مالی را بر عهده گرفته است و گفته است که نیسان باید کارآمدتر شود و به سلیقههای بازار، افزایش هزینهها و سایر تغییرات جهانی پاسخ دهد.
اوچیدا گفت: "ما پیشبینی میکنیم که اگر این ادغام به نتیجه برسد، میتوانیم ارزش بیشتری را به مشتریان وسیعتری ارائه دهیم."
فیتچ ریتینگز اخیراً چشمانداز اعتباری نیسان را به "منفی" کاهش داده است که تا حدودی به دلیل کاهش سودآوری به دلیل کاهش قیمت در بازار آمریکای شمالی است. اما خاطرنشان کرد که این شرکت دارای ساختار مالی قوی و ذخایر نقدی جامد است که بالغ بر 1.44 تریلیون ین (9.4 میلیارد دلار) است.
قیمت سهام نیسان نیز به حدی کاهش یافته است که به نوعی معاملهای در نظر گرفته میشود. روز دوشنبه، سهام معامله شده در توکیو 1.6٪ افزایش یافت. آنها پس از انتشار اخبار مربوط به ادغام احتمالی در هفته گذشته، بیش از 20٪ جهش کردند.
سهام هوندا 3.8 درصد افزایش یافت. سود خالص هوندا در نیمه اول سال مالی آوریل تا مارس از سال گذشته تقریباً 20 درصد کاهش یافت، زیرا فروش آن در چین آسیب دید.
این ادغام منعکس کننده روند رو به رشد ادغام در صنعت است.
یوشیماسا هایاشی، وزیر کابینه، در یک جلسه توجیهی عادی روز دوشنبه گفت که او در مورد جزئیات برنامه خودروسازان اظهار نظر نخواهد کرد، اما گفت که شرکتهای ژاپنی باید در بازار متغیر سریع رقابتی باقی بمانند.
هایاشی گفت: "با توجه به اینکه فضای کسب و کار پیرامون صنعت خودروسازی به شدت تغییر میکند و رقابت در باتریهای ذخیرهسازی و نرمافزار به طور فزایندهای مهم میشود، ما انتظار داریم که اقدامات لازم برای زنده ماندن در رقابت بینالمللی انجام شود."
مقدمه:
صنعت خودروسازی در حال گذر از یک دگرگونی عمیق است. ظهور فناوریهای جدید، تغییر در ذائقه مصرفکنندگان، افزایش فشارهای اقتصادی و رشد سریع خودروسازی چین، خودروسازان را به بازنگری در مدلهای کسبوکار خود وادار کرده است. در این میان، ائتلافها و ادغامها به عنوان راهی برای افزایش مقیاسپذیری، کاهش هزینهها، تسریع نوآوری و مقابله با رقابت فزایندهی چین، بیش از پیش مورد توجه قرار گرفتهاند. یکی از مهمترین این ائتلافها، ادغام نیسان و هوندا است که میتواند معادلات این صنعت را به طور قابلتوجهی تغییر دهد. در این مقاله، به بررسی دقیق این ادغام، دلایل شکلگیری آن با تاکید بر رقابت با چین و پیامدهایش برای صنعت خودروسازی میپردازیم.
زمینههای شکلگیری ائتلاف:
نیسان که پیشتر در ائتلافی با رنو و میتسوبیشی قرار داشت، در سالهای اخیر با مشکلات اقتصادی متعددی روبرو بوده است. این مشکلات باعث شدهاند تا این شرکت به دنبال راهکارهایی برای احیای خود باشد. جدایی از رنو و میتسوبیشی و ادغام با هوندا، یکی از این راهکارهاست که به نظر میرسد تحت فشار وزارت اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن (METI) صورت گرفته است.
دلایل عمیق ادغام (با تاکید بر رقابت با چین):
دلایل متعددی برای ادغام نیسان و هوندا وجود دارد. میتوان این دلایل را در چند دسته کلی تقسیمبندی کرد:
- کاهش هزینهها: با به اشتراکگذاری پلتفرمها، موتورها و سایر قطعات، این شرکتها میتوانند هزینههای تولید خود را به طور قابلتوجهی کاهش دهند. این امر به آنها اجازه میدهد تا قیمتهای رقابتیتری را به مشتریان خود ارائه دهند و در عین حال، سودآوری خود را حفظ کنند. این مسئله در رقابت با خودروسازان چینی که به تولید خودروهای ارزانقیمت مشهور هستند، اهمیت دوچندان پیدا میکند.
- تسریع نوآوری: با تجمیع منابع و دانش فنی، این ائتلاف میتواند در زمینه تحقیق و توسعه سرمایهگذاری بیشتری انجام دهد و به فناوریهای جدیدی مانند خودروهای الکتریکی و خودران دست یابد. این امر به آنها کمک میکند تا از رقبای خود، به خصوص خودروسازان چینی که سرمایهگذاری عظیمی در این زمینهها کردهاند، پیشی گرفته و سهم خود را در بازار افزایش دهند.
- افزایش مقیاسپذیری: با همکاری با یکدیگر، این شرکتها میتوانند به بازارهای جدید دسترسی پیدا کنند و سهم خود را در بازارهای موجود افزایش دهند. این امر به آنها کمک میکند تا از نوسانات اقتصادی و چالشهای منطقهای مصون بمانند و در برابر نفوذ روزافزون خودروسازان چینی در بازارهای جهانی مقاومت کنند.
- تنوعبخشی به محصولات: با ادغام سبد محصولات، این ائتلاف میتواند طیف وسیعتری از خودروها را به مشتریان خود ارائه دهد و نیازهای مختلف آنها را برآورده کند. این امر به آنها کمک میکند تا ریسکهای خود را کاهش داده و از وابستگی به یک نوع محصول خاص رهایی یابند.
- مقابله با رقبا (بهویژه چین): صنعت خودروسازی به شدت رقابتی است و شرکتهای بزرگ برای حفظ سهم خود در بازار به دنبال راهکارهایی برای افزایش قدرت خود هستند. ادغام نیسان و هوندا به آنها این امکان را میدهد تا با رقبای بزرگی مانند تویوتا و فولکسواگن و بهطور خاص با خودروسازان چینی مانند BYD که به سرعت در حال رشد هستند، به طور موثرتری رقابت کنند.
جزئیات ادغام نیسان و هوندا:
- تشکیل هولدینگ جدید: بر اساس یادداشت تفاهم، هوندا و نیسان در سال 2026 به یک هولدینگ جدید تبدیل خواهند شد. نام این هولدینگ هنوز اعلام نشده است.
- حفظ برندهای هوندا و نیسان: اسامی هوندا و نیسان پس از ادغام حفظ خواهد شد.
- زمانبندی ادغام: روند ادغام از ژوئن 2025 آغاز خواهد شد و پس از دریافت تاییدیههای دولتی و موافقتنامههای سهامداران، در آوریل 2026 تکمیل میشود.
- نقش هوندا در هولدینگ جدید: بنابر اظهارات رسمی، نقش اصلی در این هولدینگ جدید برعهده هوندا قرار خواهد گرفت.
- خروج از بازار سهام توکیو: پس از ادغام، نیسان و هوندا از بازار سهام توکیو خارج خواهند شد و نام هولدینگ جدید جایگزین آنها میشود.
- همکاریهای پیشین: هوندا و نیسان از حدود یک سال پیش در زمینههای هوش مصنوعی و برقیسازی خودروها همکاری داشتهاند.
آینده رنو و میتسوبیشی:
در خبر ادغام هوندا و نیسان، از رنو و میتسوبیشی حرفی در میان نیست. رنو که سهامدار عمده نیسان است، در اطلاعیهای خلاصه، تفاهمنامه جدید را تایید کرده و از بررسی گزینهها بر اساس منافع گروه و ذینفعان آن، خبر داده است. میتسوبیشی نیز از امضای یادداشت تفاهم با هوندا و نیسان برای بررسی احتمال شراکت در هولدینگ جدید خبر داده است. این احتمال در اواخر ژانویه 2025 بررسی خواهد شد. نیسان در ماه نوامبر از فروش یکسوم سهام خود در میتسوبیشی خبر داده بود.
دیدگاه مدیران عامل:
- ماکوتو یوشیدا، مدیرعامل نیسان: شروع مذاکرات برای ادغام را لحظهای مهم برای شکل دادن به آینده میداند و معتقد است که این اتحاد به مسیری منحصربفرد برای تولید خودروهایی لذتبخش ختم میشود.
- توشیرو میبه، مدیر و مسئول اجرایی هوندا: به وجود نقاط قوت متمایز در هوندا و نیسان اشاره کرده و از شروع بررسی روند ادغام و چگونگی آن سخن گفته است.
- کارلوس گون، مدیرعامل سابق نیسان: این ادغام را حرکتی ناامیدکننده توصیف میکند و معتقد است که یافتن همافزایی بین هوندا و نیسان به دلیل عدم وجود ویژگیهای مکمل و حضور در بازارهای مشابه، دشوار خواهد بود. او این ادغام را تحت اجبار METI و علیرغم بیمیلی هوندا میداند.
چالشهای پیش رو:
با وجود مزایای فراوان، این ائتلاف با چالشهایی نیز روبرو خواهد بود. یکی از مهمترین این چالشها، مدیریت فرهنگهای سازمانی متفاوت این دو شرکت است. همچنین، همانطور که کارلوس گون اشاره کرده است، یافتن همافزایی بین هوندا و نیسان به دلیل عدم وجود ویژگیهای مکمل و حضور در بازارهای مشابه، دشوار خواهد بود.
چشمانداز آینده:
آینده این ائتلاف به توانایی آنها در غلبه بر چالشهای پیش رو و بهرهمندی از مزایای همکاری بستگی دارد. اگر این شرکتها بتوانند به طور موثر با یکدیگر همکاری کنند، میتوانند به یکی از قدرتمندترین بازیگران صنعت خودروسازی تبدیل شوند و در برابر رقابت فزایندهی خودروسازان چینی، به خصوص BYD، مقاومت کنند. این هولدینگ جدید، در صورت موفقیت، به یکی از بزرگترین خودروسازان جهان تبدیل خواهد شد.
نتیجهگیری:
ادغام نیسان و هوندا یک رویداد مهم در صنعت خودروسازی است که میتواند معادلات این صنعت را به طور قابلتوجهی تغییر دهد. این ائتلاف با هدف کاهش هزینهها، تسریع نوآوری، افزایش قدرت رقابتی و مقابله با رشد سریع خودروسازی چین شکل گرفته است. با وجود چالشهای پیش رو، این ائتلاف پتانسیل بالایی برای موفقیت دارد و میتواند به عنوان الگویی برای سایر خودروسازان عمل کند.
نظرات