شرکت CFMoto که پیش‌تر با مدل 150 NK در بازار ایران حضور یافته بود، علی‌رغم قیمت مناسب و ظاهر جذاب این مدل، به دلیل برخی نقص‌های فنی و ضعف در ارائه خدمات پس از فروش، نتوانسته بود آن‌طور که باید و شاید رضایت مشتریان را جلب کند.

 

اما این بار، CFMoto با معرفی دو مدل 250 NK و 250 SR (مدل اسپرت 250 NK) ورق را به سود خود برگرداند. این شرکت برای ارتقای سطح کیفی محصولات خود، با دو غول صنعت موتورسیکلت، یعنی KTM و Kiska، دست همکاری داد و نتیجه این همکاری، در طراحی بی‌نظیر و چشم‌نواز این دو مدل به‌وضوح قابل‌مشاهده است.

علاوه بر ظاهری دلفریب، این دو موتورسیکلت از نظر فنی و راندمان پیشرانه نیز حرف‌های زیادی برای گفتن دارند. به‌کارگیری فناوری‌های نوین در ساخت این موتورسیکلت‌ها، کنجکاوی بسیاری از موتورسواران را برانگیخته و آن‌ها را به خرید این محصولات ترغیب کرده است.

در این مقاله نگاهی دقیق‌ به مدل اسپرت این موتورسیکلت، یعنی 250 SR خواهیم داشت.

طراحی ظاهری: تجسم زیبایی و قدرت

به نظر می‌رسد CFMoto با یاری Kiska در بخش طراحی ظاهری، سنگ تمام گذاشته است. این موتورسیکلت با خطوطی عضلانی و زاویه‌دار، ظاهری خشن و تهاجمی دارد که هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کند.

این موتورسیکلت در ابتدا در دو رنگ مشکی فسفری و آبی روانه بازار شد، اما در سال 1401، سه رنگ جدید دلفینی، خاکستری/مشکی و نارنجی/آبی به جمع رنگ‌های این موتورسیکلت اضافه شد تا طیف وسیع‌تری از سلایق را پوشش دهد.

نکته قابل‌توجه این است که تفاوت رنگ‌های قدیمی و جدید، صرفاً به ظاهر موتورسیکلت محدود نمی‌شود. در رنگ‌های جدید، شاهد به‌روزرسانی‌هایی در صفحه کیلومتر و رابط کاربری موتورسیکلت هستیم که در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

چراغ‌ها: نوری در تاریکی مطلق

یکی از نقاط قوت طراحی این موتورسیکلت، چراغ‌های آن است. دو دی‌لایت خمیده در دو طرف چراغ‌های اصلی، که هرکدام وظیفه نور بالا و نور پایین را به‌صورت مجزا بر عهده دارند، در کنار هم ترکیبی بی‌نظیر و چشم‌نواز را خلق کرده‌اند.

چراغ‌های راهنما با فاصله‌ای مناسب از چراغ‌های اصلی، بر روی بدنه و در کناره‌های موتورسیکلت جانمایی شده‌اند و از نظر ظاهری، هماهنگی کاملی با چراغ‌های راهنمای عقب دارند.

در بخش عقب موتورسیکلت نیز، CFMoto از چراغ‌هایی با طراحی نئونی و زیبا استفاده کرده است. تمام چراغ‌های این موتورسیکلت از نوع LED هستند و در تاریکی شب، روشنایی فوق‌العاده‌ای را ارائه می‌کنند.

فرمان و کیلومترشمار: درگاه ارتباطی مدرن

همانند سایر موتورسیکلت‌های ریس، 250 SR از فرمانی دو تکه از نوع Clip On بهره می‌برد که به‌طور مستقیم به سر کمک‌فنرهای جلو متصل شده است.

در سمت راست فرمان، کلید ترکیبی استارت و قطع‌کن برق موتورسیکلت به همراه کلید فلاشر قرار گرفته‌اند.

در سمت چپ فرمان، علاوه بر کلیدهای تغییر حالت رانندگی (اسپرت و اقتصادی)، تعویض نور پایین به نور بالا، راهنما، بوق و کلید Passing (نور پلیسی)، چهار کلید و دکمه جدید به چشم می‌خورد که مختص رنگ‌های جدید این موتورسیکلت هستند.

این کلیدها در مدل‌های قبلی 250 SR وجود نداشتند و اضافه شدن آن‌ها یک گام مثبت در جهت ارتقای کاربری موتورسیکلت محسوب می‌شود. در نسخه‌های پیشین، موتورسوار برای دسترسی به تنظیمات کیلومترشمار و سایر امکانات موتورسیکلت، مجبور بود دست خود را از روی فرمان بردارد و از طریق دکمه‌های کنار کیلومترشمار این کار را انجام دهد. اما در مدل‌های جدید، این امکان فراهم شده تا بدون نیاز به برداشتن دست از روی فرمان، به تنظیمات مختلف دسترسی داشت که این امر، ایمنی موتورسوار در حین رانندگی را به طور چشمگیری افزایش می‌دهد.

این چهار دکمه شامل دکمه‌های بالا و پایین، دکمه Enter و دکمه بازگشت هستند. با فشردن دکمه Enter می‌توان وارد منوی موتورسیکلت شد و با استفاده از دکمه‌های بالا و پایین، در بین منوهای مختلف جابه‌جا شد.

صفحه کیلومترشمار 250 SR یک پنل TFT جدید است که با قابلیت‌های فراوان خود، یک مزیت رقابتی برای این موتورسیکلت به شمار می‌رود.

در این مدل نیز، همانند دو رنگ قدیمی، امکان اتصال گوشی هوشمند به موتورسیکلت از طریق بلوتوث و دریافت اعلان تماس‌ها و پیام‌ها وجود دارد. علاوه بر این، با نصب برنامه اختصاصی CFMoto بر روی گوشی هوشمند، می‌توان از سیستم مسیریاب موتورسیکلت نیز بهره‌مند شد. این قابلیت در مدل‌های قبلی وجود نداشت و در کمتر موتورسیکلتی می‌توان آن را یافت.

باک و زین: تلفیقی از ظرافت و کاربردی بودن

طراحی باک 250 SR نیز از ظرافت و خلاقیت بی‌بهره نمانده است. یک فلاپ با طرح فیبر کربن در اطراف درب باک، زیبایی خاصی به این بخش بخشیده است. ظرفیت باک 12 لیتر است و با توجه به مصرف سوخت تقریبی 3 تا 3.5 لیتر در هر 100 کیلومتر، می‌توان با هر بار سوخت‌گیری کامل، مسافتی در حدود 350 کیلومتر را پیمود.

زین این موتورسیکلت دو تکه است. فضای زین در قسمت راکب کاملاً مناسب است، اما با توجه به طراحی اسپرت موتورسیکلت، نباید انتظار نرمی بیش‌ازحدی از آن داشت. در قسمت ترک‌نشین، فضا کمی کوچک‌تر و نرمی زین نیز کمتر است که با توجه به سبک موتورسیکلت، امری طبیعی است.

مشخصات فنی و پیشرانه: قلبی تپنده با قدرت اژدها

CFMoto در مدل 250 SR از همان پیشرانه‌ای استفاده کرده که در مدل 250 NK به‌کارگیری شده بود. این پیشرانه 4 زمانه، تک‌سیلندر و 4 سوپاپه با سیستم خنک‌کننده مایع، از دو میل‌بادامک (DOHC) برای به حرکت درآوردن سوپاپ‌ها بهره می‌برد. نسبت تراکم این پیشرانه 11.3 به 1 است که نسبتاً بالا محسوب می‌شود و به همین دلیل، باید در انتخاب نوع بنزین مصرفی دقت کرد. سیستم سوخت‌رسانی این موتورسیکلت از نوع انژکتور برقی است.

حجم دقیق این پیشرانه 249 سی‌سی است و می‌تواند قدرتی معادل 27.5 اسب بخار در دور موتور 9750 و گشتاوری معادل 22 نیوتن‌متر در دور موتور 7000 تولید کند.

انتقال قدرت در 250 SR به‌وسیله یک گیربکس 6 سرعته و زنجیر انجام می‌شود. نکته قابل‌توجه در مورد این موتورسیکلت، تجهیز گیربکس آن به اسلیپر کلاچ است، قابلیتی که در مدل 250 NK وجود نداشت.

شاسی و سیستم تعلیق: سواری نرم و مطمئن

شاسی این موتورسیکلت از نوع داربستی است و CFMoto ادعا می‌کند که در ساخت آن از آلیاژهای سبک استفاده کرده است. وزن این موتورسیکلت در حالت تر (با احتساب بنزین، مایع خنک‌کننده و روغن) 165 کیلوگرم است.

سیستم تعلیق 250 SR در قسمت جلو از دو کمک‌فنر تلسکوپی معکوس 37 میلی‌متری و در قسمت عقب از یک تک کمک‌فنر مونوشاک تشکیل شده است.

سایز لاستیک جلو 70/110 و سایز لاستیک عقب 60/140 است که هر دو بر روی رینگ‌های 17 اینچی سوار شده‌اند.

سیستم ترمز: ایمنی، اولویت اصلی

هر دو ترمز به‌کاررفته در چرخ‌های جلو و عقب این موتورسیکلت از نوع دیسکی هستند. ترمز جلو از یک دیسک 292 میلی‌متری و یک کالیپر 4 پیستونه تشکیل شده و ترمز عقب شامل یک دیسک 220 میلی‌متری و یک کالیپر تک پیستونه است.

نکته مثبت در مورد سیستم ترمز 250 SR، تجهیز هر دو ترمز به سیستم ترمز ضد قفل (ABS) دو کاناله است که نقش بسزایی در افزایش ایمنی موتورسیکلت ایفا می‌کند.

عملکرد فنی و مقایسه با رقبا: رقیبی سرسخت در کلاس 250

از نظر تئوری، 250 SR عملکرد قابل‌قبولی دارد. با مقایسه این موتورسیکلت با دو رقیب 250 تک‌سیلندر خود در بازار ایران، یعنی کاوازاکی نینجا 250 SL و کی‌تی‌ام RC 250، متوجه می‌شویم که این موتورسیکلت چیزی از آن‌ها کم ندارد.

به‌عنوان‌مثال، کاوازاکی و کی‌تی‌ام به ترتیب قدرتی معادل 27.6 و 30.8 اسب بخار ارائه می‌کنند که قدرت 250 SR با عدد 27.5، به آن‌ها بسیار نزدیک است. در مورد گشتاور نیز، کاوازاکی، کی‌تی‌ام و CF به ترتیب گشتاورهایی حدود 22.6، 24 و 22 نیوتن‌متر تولید می‌کنند.

250 SR می‌تواند در مدت‌زمان 8 تا 9 ثانیه (بسته به شرایط) از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد و حداکثر سرعت آن نیز حدود 150 کیلومتر بر ساعت است.

نتیجه‌گیری

CFMoto 250 SR با ظاهری خیره‌کننده، امکانات مدرن و عملکرد فنی قابل‌قبول، خود را به‌عنوان یک رقیب جدی در کلاس 250 سی‌سی مطرح کرده است. این موتورسیکلت با قیمتی رقابتی، می‌تواند انتخابی ایده‌آل برای موتورسوارانی باشد که به دنبال یک موتورسیکلت اسپرت، زیبا و باکیفیت هستند.

 

مشخصات فنی

موتور

نوع

تک سیلندر، 4 زمانه، DOHC (دو میل سوپاپ بالا سری)، 4 سوپاپ

حجم دقیق

249.2 سی‌سی

قطر و کورس پیستون

72 میلی‌متر × 61.2 میلی‌متر

نسبت تراکم

11.3:1

سیستم خنک‌کننده

مایع خنک (آب خنک)

حداکثر قدرت

27.5 اسب بخار (20.5 کیلووات) در 9750 دور در دقیقه

حداکثر گشتاور

22 نیوتن متر در 7500 دور در دقیقه

سیستم سوخت‌رسانی

انژکتور الکترونیکی (EFI) ساخت Bosch

استارت

الکتریکی

حداکثر سرعت

150 کیلومتر در ساعت

شتاب 0 تا 100

9.4 ثانیه

سیستم انتقال قدرت

گیربکس

6 سرعته

کلاچ

چند صفحه‌ای غوطه‌ور در روغن مجهز به اسلیپر کلاچ

انتقال قدرت

زنجیر

شاسی و سیستم تعلیق

نوع شاسی

فولادی لوله‌ای

سیستم تعلیق جلو

تلسکوپی معکوس (USD) با قطر 37 میلی‌متر، غیر قابل تنظیم

سیستم تعلیق عقب

تک کمک فنر مرکزی، قابل تنظیم پیش‌بار (Preload)

زاویه دوشاخ جلو

24 درجه (Rake)

ترمزها

ترمز جلو

تک دیسک 292 میلی‌متری، کالیپر 4 پیستونه شعاعی، مجهز به سیستم ترمز ضد قفل (ABS) دو کاناله

ترمز عقب

تک دیسک 220 میلی‌متری، کالیپر تک پیستونه، مجهز به سیستم ترمز ضد قفل (ABS) دو کاناله

چرخ‌ها و تایرها

رینگ جلو

آلومینیومی 17 اینچی

تایر جلو

110/70

رینگ عقب

آلومینیومی 17 اینچی

تایر عقب

140/60

ابعاد و وزن

طول

2010 میلی‌متر

عرض

750 میلی‌متر

ارتفاع

1080 میلی‌متر

فاصله بین دو محور

1360 میلی‌متر

ارتفاع زین

780 میلی‌متر

حداقل فاصله از زمین

135 میلی‌متر

وزن تر

165 کیلوگرم

ظرفیت باک

12 لیتر

سایر مشخصات

صفحه کیلومتر TFT

تمام رنگی با قابلیت نمایش اطلاعات مختلف مانند سرعت، دور موتور، دنده درگیر، مسافت طی شده، ساعت، دمای مایع خنک کننده، ولتاژ باتری و ...

چراغ‌ها

تمام LED

باتری

12 ولت، 9 آمپر

حالت‌های رانندگی

Eco و Sport