تا به حال، وقتی پای ترمز خودرو به میان میآمد، اولین چیزی که به ذهنمان میرسید، دیسکهای فلزی و لنتهایی بود که با ایجاد اصطکاک، خودرو را متوقف میکردند. اما مرسدس بنز با رویکردی کاملاً جدید، این سیستم را متحول کرده است.
سیستم ترمز سنتی چگونه کار میکند؟
در سیستم ترمز سنتی، وقتی شما پدال ترمز را فشار میدهید، یک مایع خاص به قسمتهایی به نام کالیپر منتقل میشود. کالیپرها هم لنتهای ترمز را به دیسکهای چرخ فشار میدهند و این تماس باعث ایجاد اصطکاک و توقف خودرو میشود.
ترمز از پیشرانه: یک ایده نوآورانه
مرسدس بنز با الهام از مکانیسم ترمز گیربکس، سیستمی جدید به نام "ترمز از پیشرانه" طراحی کرده است. در این سیستم، به جای کالیپر و دیسک، یک لنت دایرهای به طور مستقیم به موتور الکتریکی متصل شده است. وقتی میخواهید خودرو را متوقف کنید، این لنت به یک حلقه ثابت فشار داده میشود و با ایجاد اصطکاک، خودرو را کند میکند.
مزایای این سیستم جدید:
دوام بیشتر: این سیستم به دلیل طراحی سادهتر، دوام بیشتری دارد و نیاز به تعمیرات کمتری دارد.
هزینه کمتر: با توجه به دوام بیشتر و کاهش نیاز به تعمیرات، هزینههای نگهداری خودرو کاهش پیدا میکند.
آلودگی کمتر: در سیستمهای سنتی، ذرات ریزی از لنتها جدا شده و وارد هوا میشوند. اما در سیستم جدید، این ذرات در یک محفظه جمع میشوند و از انتشار آنها در هوا جلوگیری میشود.
کارایی بهتر: این سیستم به دلیل طراحی خاص، کنترل دقیقتری روی ترمز خودرو ایجاد میکند.
چرا این سیستم انقلابی است؟
این سیستم با حذف بسیاری از اجزای سیستم ترمز سنتی، نه تنها عملکرد را بهبود بخشیده است، بلکه به محیط زیست نیز کمک میکند. همچنین، هزینههای نگهداری خودرو را کاهش داده و تجربه رانندگی را لذتبخشتر میکند.
آینده ترمز خودروها
با توجه به مزایای فراوان این سیستم جدید، انتظار میرود که در آینده نزدیک، بسیاری از خودروسازان از این فناوری در خودروهای خود استفاده کنند. این امر میتواند به بهبود کیفیت هوا، کاهش آلودگی و صرفهجویی در هزینههای مصرفکنندگان کمک کند.
نظرات