وقتی داشبورد از ماهی‌تابه هم داغ‌تره
طبق یه تحقیق دانشگاهی، دمای داشبورد خودرو توی تابستون می‌تونه به راحتی به ۷۰ درجه سانتی‌گراد برسه. یعنی عملاً می‌تونی تخم‌مرغ نیمرو کنی روش!

و دلیلش؟
همون رنگ‌هایی که روی بدنه‌ی ماشین می‌بینیم. اکثر رنگ‌ها از رزین ساخته شدن. ماده‌ای که مولکول‌هاش زیر آفتاب می‌لرزن، گرما تولید می‌کنن و نتیجه‌اش می‌شه اتاقک بخار متحرک.

نیسان چی‌کار کرده؟ با متاماده‌ها ماشین رو کولر کرده!
اینجاست که نیسان میاد وسط و می‌گه: «من رنگ ماشین رو طوری می‌سازم که خودش مثل کولر عمل کنه!»
اونا دارن روی یه نوع رنگ خاص کار می‌کنن که متاماده داره؛ یعنی موادی که ساختارشون در حد نانو طراحی شده.

این رنگ دوتا کار خاص انجام می‌ده:

بازتاب اشعه‌های مادون قرمز خورشید؛ تا حرارت کمتری جذب شه.

تبدیل گرما به امواج الکترومغناطیسی و پرتابش به سمت بالای جو زمین!

نتیجه؟ بدنه‌ی ماشین مثل آینه عمل می‌کنه و گرما رو پس می‌زنه.

تست واقعی تو آفتاب ژاپن؛ نتیجه خیره‌کننده بود
نیسان این رنگ رو تو ترمینال بین‌المللی توکیو آزمایش کرد (تابستون ۲۰۲۴) و نتایجش جالبه:

دمای سطح بدنه: تا ۱۲ درجه کمتر

دمای کابین: ۵ درجه خنک‌تر از ماشین‌های معمولی

فعلاً رنگ سفید این تکنولوژی در مرحله آزمایشه، ولی اگه جواب بده، ممکنه یه استاندارد جدید تو صنعت خودرو بشه.

تأثیر مثبت روی خودروهای برقی هم داره؟
بله!
چون وقتی کابین از قبل خنک‌تر باشه، نیاز به روشن کردن کولر کمتر می‌شه، و این یعنی مصرف برق یا فشار به موتور کاهش پیدا می‌کنه. مخصوصاً تو خودروهای برقی که کولر همیشه یه قاتل باتریه.

جمع‌بندی توربوشارژی
نیسان با این پروژه داره رنگ ماشین رو از یه چیز صرفاً تزئینی، به یه فناوری فعال و مفید تبدیل می‌کنه. اگه این متاماده‌ها وارد فاز تولید بشن، ممکنه تا چند سال دیگه ماشینت خودش هواشو داشته باشه، حتی تو آفتاب تابستون تهران.

حالا نوبت توئه!
اگه این تکنولوژی به ایران برسه، حاضری هزینه‌ی بیشتری بابت رنگ بدی؟
یا ترجیح می‌دی تهویه مطبوع قوی‌تر داشته باشی؟!