موتورسیکلتی که شاید نامش برای بسیاری آشنا نباشد، اما ظاهر عضلانی و زبان طراحی متفاوتش باعث شده در همان نگاه اول نظرها را بهسمت خود جلب کند. در ادامه به بررسی کامل مشخصات، ویژگیها و ارزش خرید این محصول میپردازیم.
برند تایلندی GPX؛ جوان اما جاهطلب
برند GPX یک شرکت موتورسیکلتسازی اهل تایلند است که فعالیت رسمی خود را از سال ۲۰۰۷ آغاز کرده. گرچه عمر این برند نسبت به بزرگان صنعت موتورسیکلت جهان کوتاه است، اما در همین مدت توانسته با طراحی متفاوت و همکاری با برندهایی چون SYM تایوان، سهم قابلتوجهی از بازار جنوب شرق آسیا را به خود اختصاص دهد.
از جمله همکاریهای شاخص این برند میتوان به پلتفرم مشترک اسکوتر Drone (همان JT200 بازار ایران) و رپتور ۱۸۰ اشاره کرد.
طراحی GPX Demon 200؛ جسور و اسپرت
طراحی دیمون ۲۰۰ در یک کلمه: خشن و جسور. در نمای جلو، چراغهای LED دو تکه آن شباهتهایی به یاماها R1 و R6 دارند، اما در مجموع با بدنهای کشیده و خطوط تیز، ظاهر منحصربهفردی را ارائه میدهد. چراغ عقب نیز بهصورت یکپارچه و LED طراحی شده و یکی از زیباترینها در این کلاس قیمتی بهشمار میرود.
پنل کیلومترشمار دیجیتال است، اما خبری از نمایشگر TFT نیست؛ موضوعی که شاید در سال ۲۰۲۵ کمی از جذابیت کابین بکاهد. با این حال، در بازه قیمتی حدود ۲۸۰ میلیون تومان، طراحی و متریال فلاپها و رنگآمیزی بدنه قابلقبول ارزیابی میشود.
موقعیت رانندگی و ارگونومی
GPX Demon 200 یک موتور ریس شهری محسوب میشود و همین موضوع در موقعیت قرارگیری بدن کاملاً مشهود است. نشستن روی موتور، شما را در حالت خمیده و رو به جلو قرار میدهد و این یعنی فشار زیادی به مچها و کمر وارد خواهد شد.
ارتفاع زین حدود ۸۱.۵ سانتیمتر و طراحی باک ۱۱ لیتری آن طوری است که تماس بدنه با راننده در درازمدت ممکن است حس راحتی را کاهش دهد؛ بهخصوص برای افرادی با قد متوسط یا بلند.
سیستم تعلیق و راحتی سواری
در جلو، شاهد کمکفنرهای تلسکوپی معکوس هستیم و در عقب، تککمک گازی YSS با قابلیت تنظیم در ۷ مرحله وظیفه جذب ضربات را برعهده دارد.
تعلیق در سطح شهر عملکرد مناسبی دارد، اما در مجموع باید گفت سواری دیمون کمی خشک است و برای مسیرهای طولانی شاید گزینه مناسبی نباشد. بنابراین این موتورسیکلت بیشتر برای مسیرهای کوتاه شهری یا سواریهای هیجانی آخر هفته طراحی شده است.
هندلینگ و کنترلپذیری
جایی که دیمون ۲۰۰ میدرخشد، هندلینگ آن است. با وجود وزن ۱۵۵ کیلوگرمی، تقسیم وزن مناسب و موقعیت قرارگیری بدن باعث شده این موتور در پیچها و تغییر جهتها چابک عمل کند. البته باید توجه داشت لاستیکهای فابریک ایرانیاسا عملکرد متوسطی دارند و اگر بخواهید از تمام ظرفیت این موتور استفاده کنید، بهتر است لاستیکها را ارتقاء دهید.
پیشرانه، گیربکس و عملکرد فنی
GPX دیمون ۲۰۰ از یک انجین تکسیلندر ۴ زمانه، ۴ سوپاپ SOHC با حجم دقیق ۱۹۸ سیسی بهره میبرد که با رادیاتور آب خنک میشود.
قدرت: ۱۹ اسب بخار در دور ۸۵۰۰
گشتاور: ۱۷.۲ نیوتنمتر در دور ۶۵۰۰
نسبت تراکم: ۱۱ به ۱
این پیشرانه با یک گیربکس ۶ سرعته و زنجیر اورینگدار برند DID جفت شده که در نوع خود قابلتقدیر است. هرچند در تجربه رانندگی مشخص شد که دنده ۶ تفاوت قابلملاحظهای ایجاد نمیکند و بیشترین عملکرد را باید از دنده پنجم انتظار داشت.
سیستم ترمز؛ ایمن اما ناقص!
GPX برای دیمون ۲۰۰ سیستم ترمز دیسکی در هر دو چرخ در نظر گرفته؛ دیسک ۲۷۶ میلیمتری با کالیپر دو پیستونه در جلو و دیسک ۲۲۰ میلیمتری با کالیپر تکپیستونه در عقب.
اما نکته منفی اینجاست که نسخههای عرضهشده در بازار ایران فاقد سیستم ترمز ABS هستند؛ در حالی که نسخه فول آن در بازار جهانی با ABS عرضه میشود. این موضوع در بازار ایران یک ضعف تلقی میشود، بهویژه برای موتوری که ظاهر اسپرت آن راننده را به رانندگی تهاجمیتر تشویق میکند.
ارزش خرید GPX Demon 200
با قیمت حدود ۲۸۰ میلیون تومان، دیمون ۲۰۰ گزینهای اقتصادی در بازار فعلی موتورسیکلت محسوب میشود. در شرایطی که گزینههایی همچون پالس RS200، یاماها R15 و KTM RC 200 با قیمتهایی بالاتر عرضه میشوند، دیمون ۲۰۰ میتواند یک انتخاب منطقی برای کسانی باشد که اولویتشان طراحی خاص و هندلینگ خوب است.
البته باید این موضوع را هم در نظر گرفت که قطعات یدکی آن بهسادگی در دسترس نیست و بازار خرید و فروش محدودی دارد؛ موضوعی که به ضعف تبلیغات و خدمات پس از فروش واردکننده برمیگردد.
جمعبندی نهایی
GPX Demon 200 موتوری با طراحی جسور، کیفیت ساخت قابلقبول و هندلینگ دلچسب است. اگر با سختی در تامین قطعات کنار بیایید و از طراحی اسپرت آن خوشتان بیاید، این موتور میتواند تجربهای متفاوت و قابلقبول برای شما رقم بزند.
اما اگر به دنبال گزینهای با بازار خریدوفروش بهتر و قطعات فراوانتر هستید، شاید انتخابتان به سمت برندهایی چون باجاج، یاماها یا کیتیام متمایل شود.
ویژگی |
مشخصات |
ابعاد کلی |
۲۰۲ × ۷۴.۷ × ۱۱۴.۵ سانتیمتر |
ارتفاع زین |
۸۱.۵ سانتیمتر |
نوع انجین |
تک سیلندر، ۴ زمانه، ۴ سوپاپ، آبخنک |
حجم موتور |
۱۹۸ سیسی |
قدرت |
۱۹ اسب بخار @ ۸۵۰۰ RPM |
گشتاور |
۱۷.۲ نیوتنمتر @ ۶۵۰۰ RPM |
مصرف سوخت |
حدود ۲.۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر |
گیربکس |
۶ سرعته دستی |
ترمز جلو |
دیسک ۲۷۶ میلیمتری، دو پیستونه |
ترمز عقب |
دیسک ۲۲۰ میلیمتری، تکپیستونه |
سیستم تعلیق جلو |
تلسکوپی معکوس |
سیستم تعلیق عقب |
YSS قابلتنظیم ۷ مرحلهای |
تایرها |
جلو ۱۰۰/۸۰ - ۱۷، عقب ۱۴۰/۷۰ - ۱۷ (ایرانیاسا) |
وزن خالص |
۱۵۵ کیلوگرم |
ظرفیت باک |
۱۱ لیتر |
حداکثر سرعت |
حدود ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت |
نظرات