اتفاقی که برای یک مرسدس بنز افتاد، همه را شوکه کرد!
اخیراً تصاویری از یک مرسدس بنز قدیمی که در اثر حادثه دچار آسیب شده بود، نشان داد که طرح چوبهای روی داشبورد، در واقع از جنس پلاستیک فشرده با روکش طرح چوب است! این موضوع بحثهای زیادی را در میان علاقه مندان به خودروهای لوکس به راه انداخت. بسیاری حتی فکر میکردند که خودروهای کلاسیک مرسدس بنز از چوب طبیعی استفاده کردهاند، اما واقعیت چیز دیگری است.
مرسدس بنز همیشه از چوب واقعی استفاده نکرده است!
شاید تعجب کنید اگر بدانید که حتی در مدلهای افسانهای مانند مرسدس بنز W124، W126 و W140 که نماد luxury و شکوه در دهههای ۸۰ و ۹۰ میلادی بودند، از چوب طبیعی استفاده نشده، بلکه ماده به کار رفته کائوچو (لاستیک فشرده) با روکش چوب بوده است! با این حال، در کاتالوگها و معرفی محصولات، این بخشها به عنوان چوب طبیعی به خریداران معرفی میشدند.
رولزرویس و بنتلی: فقط در صورت سفارش مشتری!
برخلاف تصور عموم، حتی برندهای فوق لوکس انگلیسی مانند رولزرویس، بنتلی و رنجروور نیز به صورت پیشفرض از چوب طبیعی در داشبورد استفاده نمیکنند، مگر اینکه مشتری هزینه اضافی برای آن پرداخت کند. جالبتر اینکه چوبهای به کار رفته در این خودروها از جنگلهای مختلف جهان تأمین میشود، از جمله:
چوب گردو (مورد استفاده در رولزرویس و بنتلی)
چوب زبان گنجشک (با ظاهری خطدار و جذاب)
چوب ساپلی (منشأ آفریقای جنوبی)
چوب بامبو (معمولاً در لکسوسهای شرق آسیا)
چوب ماهون (در برخی مدلهای پورشه)
چوب بازیافتی (در خودروهای لوکس آمریکایی مانند کادیلاک)
اعتراف رولزرویس: بسیاری از چوبهای ما مصنوعی بودند!
چند سال پیش، رولزرویس در یک نشست خبری اعتراف کرد که بسیاری از مدلهای قدیمی تر این برند که مشتریان فکر میکردند چوب طبیعی دارند، در واقع از مواد مصنوعی ساخته شده بودند. البته استثناهایی هم وجود دارد، مانند رولزرویس فانتوم سری اول، میباخ ۵۷ و ۶۲ و برخی بنتلی های ۲۰ سال پیش که از چوب واقعی در طراحی داخلی استفاده کرده بودند.
پیکان ایرانی هم چوب طبیعی داشت!
نکته جالب دیگر این است که حتی در خودروهای داخلی قدیمی مانند پیکان دولوکس دهه ۵۰، بخشهایی از دکوراسیون داخلی از چوب طبیعی ساخته شده بود. این نشان میدهد که در گذشته، حتی خودروسازان معمولی تر هم گاهی از متریال های لوکس استفاده میکردند، در حالی که امروز حتی برندهای میلیون دلاری به سمت مواد مصنوعی رفته اند.
آینده صنعت خودرو: پایان عصر چوب و چرم طبیعی؟
با افزایش قوانین زیست محیطی در اروپا و فشار برای کاهش استفاده از مواد طبیعی، به نظر میرسد روزبهروز شاهد جایگزینی بیشتر مواد مصنوعی در خودروهای لوکس خواهیم بود. اما سؤال اینجاست: آیا خریداران خودروهای چندصد هزار دلاری حاضرند بپذیرند که بخشی از هزینه هایشان صرف چوب و چرم مصنوعی شده است؟
به نظر میرسد صنعت خودروسازی هنوز هم رازهای زیادی در آستین دارد که کم کم در حال فاش شدن هستند!
نظرات